Satu Ilta

Satu Ilta

Nimimerkki Satu Ilta on koulutukseltaan sosiologi ja yhteisöpedagogi. Hän työskentelee päätyön ohessa sisällöntuottajana ja printtilehden toimittajana. Satu on kirjoittanut toisella nimimerkillä runoja, joita on julkaistu runoantologioissa ja Sadun omassa runokirjassa. Hän on toimittanut yhden runoantologian. Satua eniten kutkuttavat aiheet liittyvät lapsiin ja kasvatukseen, pitkän parisuhteen hoitamiseen, uskontoon, uskoon ja maailmankatsomuksiin, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan. Myös ihmisten käytös kaikessa irrationaalisuudessaan ja ajankohtaiset sosiaaliset ilmiöt käynnistävät Sadussa ”sisäisen analysaattorin” ja kirjoitusinnon.

Järki ja tunne on historian saatossa asetettu keinotekoisesti vastakkain. Toiset kuuntelevat - vain ja ainoastaan - järjen ääntä ja tukahduttavat tunteensa, jonka seurauksena ihmisestä tulee helposti "kylmä". Tunnepuoltaan yksinomaan kuuntelevat joutuvat taas helposti mukaan tunnevirtaan, jolloin ihminen on varsinainen "haihahtelija". Jokapäiväisessä elämässä tarvitaan molempia osia, sekä tunteita että järkeä ja niille molemmille on suurta käyttöä myös henkisessä kasvussamme.
Tunteet ovat monikerroksisia, häilyvärajaisia ja toisinaan epämääräisiä ja niiden sanallinen ilmaisu jää usein vajaaksi. Taide on erinomainen tapa kokea, ilmaista ja ymmärtää tunteita ja itseään. Luova prosessi tekee tilaa muistoille ja mielikuville. Se avaa oven aiemmin tiedostamattomaan ja tätä kautta myös henkisyyteen.
Kirjoittaja Mo Gawdat on Google X:n liiketoimintajohtaja. Kirjassa Onnellisuuden yhtälö hän hyödyntää ongelmanratkaisukykyään selvittääkseen onnellisuuden salaisuuden – varsin kunnianhimoinen tehtävä. Kirjan kirjoittamista on edeltänyt Mo Gawdatin havainto siitä, että hän on onneton.
Mari Kososen Pieni erokirja on kesän uutuusteos. Kirjaan on kirjattu omakohtaisia runoja, jotka ovat kirjan esittelytekstin mukaan syntyneet avioerokriisissä. Kriisi ja sen vaiheet tulee esille kautta linjan tekstissä.
Petri Kuhnon runokirja on kirjoittajan toinen teos. Teoksen kannessa peili heijastaa tummahiuksisen miehen, jonka silmät on peitetty. Lisäksi peilikuvassa lentää kaksi joutsenta. Luonto ja itsensä peilaaminen toisista ihmisistä toistuvat kansikuvan lisäksi tekstissä. Kirjan nimikkorunossa kirjoittaja kysyy, näkeekö ja tunteeko hän ketään vai katsooko vain peili-ihmisiä, samannäköisiä selfieitä.
Ihminen on tarkoitettu kulkemaan kohti syvempää henkistä minuutta. Syvemmän henkisen yhteyden ja henkisen olemuksen löytäminen edellyttää luopumista rooleista ja pinnallisesta minäkäsityksestä. Ihmisen kasvu autenttiseksi itsekseen tarkoittaa tinkimättömään yksilöllisyyteen pääsemistä. Se tarkoittaa syvää yhteyttä itsen, muiden ihmisten ja maailmankaikkeuden kanssa. Syvimmillään yhteys ylittää ajan ja paikan, ulottuen varhaisiin esi-isiin saakka.
Kolmilapsinen perheemme toteutti makumatkan Intiaan. Matkan aikana on kokeiltu intialaisia reseptejä. Makumatka Intiaan opetti, että Intiassa ruokaan ja ruuanlaittoon suhtaudutaan suurella sydämellä. Keittiö on kodin keskipiste. Lapsiperheen äidistä tuntuu samalta. Olen kauhanvarren jatke, alati nälkäisinä ammottavien suiden hätäpäinen täyttäjä, aina ateriasta, päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Siksi intialainen ajatus keittiöstä kodin sydämenä lämmitti. Keittiö on paikka, jossa perheenjäsenet kohtaavat.
Kolmilapsinen perheemme päätti toteuttaa makumatkan Intiaan. Matkan aikana kokeiltaisiin intialaisia reseptejä. Tässä osassa matkataan Pohjois-Intiaan. Pohjoisessa Intiassa ruuanvalmistukseen käytetään usein kirkastettua voita eli gheetä ja paistettua paneer-juustoa. Ruoka on täyteläistä ja rasvaista. Öljyn imeyttämiseen tarjoillaan leipää. Pohjoisessa viljellään eniten vehnää, ja chapatia, parataa ja muita intialaisia leipiä syödään paljon.
Kolmilapsinen perheemme päätti toteuttaa makumatkan Intiaan. Matkan aikana kokeiltaisiin intialaisia reseptejä. Tässä osassa matkataan Länsi-Intiaan. Länsi-Intian aavikoilla on elänyt puolipaimentolaisia, jotka ovat vaeltaneet perhekunnittain kameleineen ja vuohineen. Länsi-Intiassa sijaitseva Goan keittiö on ehkä alueen omaleimaisin. Goan keittiössä on portugalilaisia vaikutteita. Ruokiin käytetään eurooppalaisia aineksia, ja siksi ilmansuuntiin jakautuvan makumatkan helpoimmin toteuttava osuus perheessä oli Länsi-Intian ruokaperinteeseen tutustuminen.
Kolmilapsinen perheemme päätti toteuttaa makumatkan Intiaan. Matkan aikana kokeiltaisiin intialaisia reseptejä. Tässä osassa matkataan Etelä-Intiaan. Etelä-Intian kosteassa ja kuumassa ilmastossa merestä saatavaa ruokaa syödään paljon. Koko alue sijaitsee rannikolla. Etelä-Intiassa sataa runsaasti, mikä takaa suotuisan riisi-, hedelmä- ja kasvissadon. Kun pohjoisessa suositaan leipää, etelässä syödään paljon paljon riisiä.
Sivu 10 / 23

info(at)kuudesaisti.net  |  juttuvinkit ja toimitukselliset asiat: toimitus(at)kuudesaisti.net  |  
Ilmoitusmyynti: mediamyynti(at)kuudesaisti.net