Monilla meistä ylösnousemusprosessi vaatii erilaisten parantamismenetelmien käyttöä auttamaan vanhojen ja rajoittavien tunnetasapainottomuuskaavojen ja huonon terveyden selvittämistä. Näitä epämukavia kaavoja nousee jokseenkin kaikilla näinä päivinä, ja voi olla vaikeaa selviytyä jokapäiväisestä elämästä, jos niitä ei tunnisteta eikä niihin tartuta tietoisesti.
Aika parantaa haavat on vanha sanonta, jolla viitataan psyykkiseen tai fyysiseen parantumiseen, jos vain annetaan ajan kulua. Mutta tämä on puppua. Emme parane sen tähden, että aika kuluu, vaan meidän pitää herättää sisäinen parantajamme.
Rannevaltimo oli se paikka, josta saattoi tietää kunkin "henkiset olennot". Tiedettiin että se toimii eri ihmisillä eri lailla ja siitä saattoi lukea ihmisen aatteita, olihan se yhteydessä sydämeen. Jos ajatteli pahoja, sen huomasi!  Piippolassa tuumattiin seuraavaa: "suonet kulkee joka paikassa ruumista, pulssisuonet kaulassa ja korvallisilla. Sydänjänne lähtee rinnan alta ja haaroo kummankin reiden juureen. Verisuonissa kulkee veri ympäri ruumista, se pitää kulkea, ilman ei ole terveellistä. Kaikki suonet menee napaan, kaikkien suonien pää sinne menee". Verestä oltiin sitä mieltä myös, että eri veri on eri ihmisillä. Toisilla veri on punaista, toisilla mustaa, yhdellä vetelää ja toisella sakeampaa. Vanhalla veri on sakeaa, mutta nuorella juoksevaa, punaista ja sitä on paljon. Nuorista täytyikin sen vuoksi kupata liika veri pois, muuten se alkaa pistellä, kutista ja nostaa paiseita. Tiedettiin myös että jos ihmiset suonet näkyvät hyvin, niin ihminen on hyvissä voimissa. Entäpä sitten hampaat ja ruuansulatus? Etuhampaat, syömähampaat, silmähampaat, torahammas ja väkihammas löytyy rovaniemeläisten suusta. Ja hampaita piti "voimistella", jotta niistä tulisi lujat. Kulmahampaista tuumattiin myös, että jos ne lähtevät pois, niin silmät eivät enää ole oikein "raittiit" (?) Ruoka meni sitten ruoka- ta kurkkutorvea pitkin alas ruokalaukkuun ja sieltä se valui sulattajan läpi suolistoon. Ravintoaine lihottaa ja roska-aine tulee ulos. Merikarvialla uskottiin että ihmisen sisällä on sammakko, joka pienentää ruuan, Taivalkoskella saman työn suoritti puolestaan ruokamato. Haavat Haavan päälle laitettiin ennen muinoin rautalehtiä (piharatamo), ukontuhnioita (maamuna), valkolehtiä (sikuria) tai palsamin juurta. Myös erilaisia sekoituksia siveltiin runsaasti, ne sisälsivät yleensä joitakin seuraavia aineita; pihkaa, koivun sisäkuorta, tervaa, tärpättiä, tuhkaa, suolaa, viinaa, virtsaa, hämähäkin verkkoa, ruutia, liimaa, korvavaikkua tai tupakkaa. Märkivään haavaan oli myös omat rohtonsa: koivun sisäkuorta kuumennetaan ja siitä tippuvaa ainetta laitetaan haavan päälle. Luopioisissa valmistettiin pihkalaastaria. Sian ihraa ja kuusen pihkaa keitetään niin kauan, että siitä tulee kiinteää. Tämä seos laitetaan haavaan. Iisalmessa oli tälläinen sanonta:"Jos pientä haavaa nuolaisee ja isoon haavaan kusasee, niin eivät ota ajosta lihat eivätkä tule kylmänvihat." Lähteet: Hako Matti (toim.) Kansanomainen lääkintätietousTuovinen Jane, Tietäjistä kuppareihinHernesniemi Antti, Jäsenet paikalleen, paha veri pois  
Luonnon lisäksi ihmisen uskottiin ennen vanhaan saavan taudin tai vaivan säikähtämisen vuoksi. Ja säikähtäähän saattoi syyn kuin syyn vuoksi. Tavallisempia syitä lienevät olleet eläimet, ukonilma ja vainajat. Säikähtämisen seurauksena haltijan uskottiin poistuvan, jolloin ihminen kaatui. Silloin piti sylkeä vasemman kainalon alta, niin haltija palasi ja ihminen parantui, jos uskotaan koivistolaisia. Miten "säikähtämistauti" ilmeni? Esimerkiksi Viljakkalassa ihminen tuli vähämieliseksi ja silloin piti järjestää vastapelotus. Parantaminen onnistui yleensä parhaiten säikyttämällä potilas uudestaan. Jos ihminen säikähti eläintä, pitää sen eläimen karvoja polttaa ja juottaa, käärmettä pelästyneen piti käsienpesuvesi heittää siihen kohtaan, missä pelästyminen tapahtui. Ukonilmaa säikähtäneelle taas juotettiin ukonilmalla satanutta vettä. Sylkeminen kolmesti oli myös hyvä tapa pysäyttää säikähtämisen vihat (ilmankos monilla on tapa syljeskellä, sillä estetään pelästyminen). Joidenkin mukaan kohtaus on säikähdyksen tauti(?). Kohtaus ilmeni muun muassa pahoinvointina, väristyksenä, sydänalusen kipuna, mielen apeutena, oksenteluna, kovana tuskana ympäri ruumiin tai päänkivistyksenä. Ihmistä myös saattoi silloin viruttaa, katkoa, raukaista ja haukotuttaa. Perhossa oltiin sitä mieltä, että kohtaus tuli sen vuoksi, että toinen puoli ruumiista oli toista lyhyempi. Paraneminen tapahtui lausumalla esimerkiksi seuraavat sanat: "Pyhä poika kohdeltiin, pyhän kirkon kynnyksellä, pyhän Marian syliss´ - Pois, aja helvettiin!" Loitsujen lisäksi mittaaminen oli myös monien mielestä erittäin tehokas tapa. Mittaaminen voitiin tehdä esimerkiksi seuraavalla tavalla: mitataan sairas vasemman jalan isosta varpaasta oikean käden nimettömään sormeen ja oikean jalan isosta varpaasta vasemman käden nimettömään sormeen. Toinen tapa oli pujottaa kipeä kolme kertaa sellaisten hevosten länkien välistä, joilla on vedetty ruumisvaunuja. Lähteet: Hako Matti (toim.) Kansanomainen lääkintätietousTuovinen Jane, Tietäjistä kuppareihinHernesniemi Antti, Jäsenet paikalleen, paha veri pois
Tauti ei tarttunut pelkästään luonnosta, säikähdyksestä tms. sillä tauti saatettiin myös kiroa. Tällä tarkoitettiin ihmisten toistensa päälle kiroamia manauksia, loitsuja ja pahantoivotuksia. Syytönkin saattoi saada kiroja päällensä, jos sattui kuuntelemaan kahden ihmisen riitelyä. Kesäisin tämä kiro tarttui erityisen helposti.  Kiroja varten pystyi toki suojautumaan. Kirvulla miehet pitivät toisen jalan sukkaa väärin päin jalassa. Jos taas epäili että kahvi tai viina oli kirottu, se piti kaataa lattialle ja painaa vasemmalla kantapäällään sen päälle. Laihialaisten mukaan kiroihin ei voinut auttaa muu kuin parantaja, joka tunsi taiat. Soinilla uskottiin että kiro hävisi, jos sai sen tekijän suuttumaan. Ihminen myös pääsi kiroistaan, jos hänelle salaa annettiin ruokaan sekoitettua kiroojan vaate-, tai hiustuhkaa. Paha silmä Uskottiin että jos toinen tarpeeksi pahalla silmällä toista katsoo, siitä tulee sairaaksi ja voi jopa kuolla. Erityisen vaarallista tämä oli lasten ja karjan kannalta; lasten yöuni, hevosonni ja lehmien maidon tuotanto saattoivat mennä, jos joku oli katsonut pahalla. Ostoksille hautausmaalle Jos jotain tahtoi oikein kovasti kiusata, iäksi kitumaan lienee sopiva rangaistus. Silloin piti saada ihmisen vaatekappale tai vaikkapa hius, jolle sitten tehtiin loitsu. Hius piti naulata vaivaiskoivun sisään pihlajaisella naulalla tai viedä kahden toisiaan hinkaavan puun väliin, myös vaatekappale kelpasi tähän hyvin.  Hyvä neuvo oli myös syöttää ruumiinmultaa tai heittää sitä salaa ihmisen päälle. Vähän ennemmän vaivaa joutui jo näkemään, jos toimi kuten jalasjärveläiset: hautausmaalta haettiin ruumiin sääriluu, josta kaiverrettiin pala pois. Luu täytettiin sitten sen henkilön ulosteella, jolle kiusaa haluttiin. Lopuksi luun päälle laitettiin luja tappi ja luu heitettiin koskeen. Menetelmän mukaan niin kauan kuin vesi huiskutti tuota luuta, niin kauan toinen tunsi tuskaa. Sääriluuta ei varastettu hautausmaalta, vaan se "ostettiin" heittämällä raha maahan ja sanomalla "minä ostan tämän luun sinulta". Ja lopuksi vielä syljettiin. Koiran pääkallon antimia Iäksi kitumisen kaveriksi oli tarjolla myös mielenvikaiseksi saattaminen. Se onnistui taas kirkkomaan mullalla, ruumiin homeella, mutta myös ruumisarkun pohjasta otettu home kelpasi. Hyvä tulos saatiin myös syöttämällä kuolleen lihaa, aivopölyä tai ruumislaudalla syntyvää huurretta. Miniä saatiin tehtyä hulluksi, jos morsiussänkyyn laitettiin ruumiin luita ja käärmeen päitä. Hulluksi tultiin myös kietomalla hiuksia kirkonkellon kannan ympärille. Myös virtsa, käärmeen veri ja sydän sekä kuivattu etana kelpaavat oikein hyvin. Paras tapa lienee Alavuuden neuvo; koiran pääkallossa keitetään sammakon verta, käärmeen talia ja ruumiin multaa, jotka juotetaan toiselle viinan tai kahvin seassa. Viikon päästä on järki lähtenyt. Lähteet: Hako Matti (toim.) Kansanomainen lääkintätietousTuovinen Jane, Tietäjistä kuppareihinHernesniemi Antti, Jäsenet paikalleen, paha veri pois

info(at)kuudesaisti.net  |  juttuvinkit ja toimitukselliset asiat: toimitus(at)kuudesaisti.net  |  
Ilmoitusmyynti: mediamyynti(at)kuudesaisti.net