23 marras 2017

Matangin salainen tarina - ulkopuolisena olemisessa piilee salaista voimaa

Kirjoittanut 
Matangin salainen tarina - ulkopuolisena olemisessa piilee salaista voimaa https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Brooklyn_Museum_-_The_Goddess_Matangi.jpg

Matangi on yksi kymmenestä viisauden jumalattaresta ja hänen tehtävänsä on näyttää, miten olla voimakas maailmassa, jossa valta nähdään kapean ihmisjoukon etuoikeutena.  Nämä jumalattaret, feminiiniset hahmot, edustavat tantrista ajatusta siitä, että meidän kaikki kokemuksemme ovat Shaktin, suuren jumalattaren ilmentymiä. Suuret ja pienet, rikkaat ja köyhät, puhtaat ja saastuneet – kaikki koostuvat sisimmiltään samoista asioista. Tantrinen perinne on yhtä vakuuttunut tästä, kuin brahmanin hindulaisuus (yleisempi jumalanpalvelusmuoto) on kyseisten ääripäiden kaksiarvoisuudesta.

Matangi on seksikäs 16-vuotias jumalatar, joka elää luonnonvaraisten metsäneläinten ympäröimänä. Hän on pukeutunut punaiseen ja hänellä on kaulassaan, hartioillaan ja päässään myrkyllisiä gunja-siemeniä, ja kädessään miekka. Hänen palvelijansa tarjoavat hänelle saastuneita ruoantähteitä - joskus myös kuukautisverta. Matangi edustaa yhteiskuntamme tuhoisimpia, likaisimpia ja kaikkein epämuodollisimpia piirteitä, sekä Intian hierarkian alhaisinta kastia - jota ihmiset usein kutsuvat koskemattomaksi. Matangia kutsutaankin toisinaan ulkopuolisuuden jumalattareksi – hän on ulkopuolinen, mutta hän on myös se, joka kieltää sosiaalisten kastien väliset rajat.

Matangin voima. Yksi tapa tarkastella Matangin salaista voima, on haastaa yhteiskunnassamme vallitsevia normeja. Esimerkiksi Montrealin yliopiston teettämää tutkimus osoitti, että homo- ja biseksuaalit miehet olivat vähemmän masentuneita elämässään, kuin heteroseksuaaliset miehet. Tämä oli yllättävä tutkimustulos, sillä heteroseksuaalisilla miehillä on yleisesti enemmän vaikutusvaltaa yhteiskunnassa. Homo- ja biseksuaalit miehet nähdään edelleen usein syrjäytyneinä, tai he kohtaavat jonkinasteista syrjintää. Tutkimuksessa selvisi myös, että homo- ja biseksuaalisten miesten ulkonäköpaineet ja stressiaiheet olivat pienempiä, kuin heteroseksuaalisilla miehillä, jotka toteuttavat maskuliinisuutta yhteiskunnan ”normien” säätelemällä tavalla.  Tämä kaikki johtua siitä, että heteroseksuaaliset miehet liittävät maskuliinisuuden valtaan ja tämän vuoksi he pitävät siitä kiinni - vaikka se tuntuisikin heistä jäykältä tai vieraalta. Homo- ja biseksuaaliset miehet voivat puolestaan olla suuria ja voimakkaita, tai pieniä ja naisellisia. He voivat pitää musiikkiteatterista, raskaasta rokista, pina coladasta, tai viskistä. Kun valtavirran maskuliinisten roolien edustaminen ei ole pakko, on mahdollisuus ilmaista maskuliinisuuttaan laajemmalla skaalalla – ja siihen voi kuulua myös naisellisia piirteitä. 

Intiassa brahminit, voimakkaimman uskonlahkon edustajat, suorittavat erilaisia rituaaleja ja luovat sääntöjä ja rajoja muille. Tällaisesta kastista tulevien miesten on noudatettava tiukkoja sääntöjä puhtaudesta ja sen tahriutumisesta, eivätkä he saa hyväksyä edes juomavettä alemman kastin edustajalta – puhumattakaan tämän kosketuksesta. Tälle ihmisryhmälle Matangin seksikkyys edustaa houkutusta. Houkutusta palata luontoon, luonnonvaraisten eläinten luo, jossa yhteiskunta ei tukahduta luonnollisia viettejä, jossa puhtaus ja likaantuminen eivät merkitse mitään, ja jossa erilaiset ihmiset voivat yhdistyä jumalattariin monin eri tavoin. Matangi kysyykin, millaisia ihmisiä brahmit olisivat, jos he saisivat elää ilman tiukkoja sääntöjä? 

Matangi kertoo siis meille salaisuuden – ulkopuolisena olemisesta löytyy piilotettu ilo, tai jopa voima. Me kaikki tunnemme joskus, että seisomme vallan piirin ulkopuolella. Matangi ehdottaa, että meidän erilaisuutemme voi olla avain sellaiseen tietoon ja kokemuksiin, jotka eivät ole mahdollisia niille, jotka seisovat ”sisäpiirissä”. Matangi kysyykin: Jos me emme enää yrittäisi sulautua joukkoon, mitä kaikkea me voisimmekaan tehdä sillä vapaudella?

Lähde:
https://spiritualityhealth.com/blogs/downward-blog-a-life-in-yoga/2017/07/21/the-goddess-matangi-and-the-joy-of-being-an-outcast

Viimeksi muutettu 17 marras 2017
Johanna R

Olen puheviestinnän tohtoriopiskelija ja viestinnän moniosaaja. Olen kirjoittaja, ajattelija, runoilija ja urheilija. Lempiaiheitani ovat hyvinvointi, ravitsemus, viestinnän eri osa-alueet ja seksi. Rakastan matkustelua ja hengitän positiivista energiaa.

Jätä kommentti

Huom! Nimi tai nimimerkki näkyy kaikille lukijoille, sähköpostiosoite jää vain toimituksen tietoon.

Ei vielä käyttäjätiliä? Rekisteröidy!

KIRJAUDU