Äiti maa
”Täällähän on väkeä kuin pipoa!”, saatetaan huudahtaa jos jossain on paljon porukkaa. Nykypäivänä väellä viitataan yleensä ihmisiin tai heidän määräänsä, mutta muinaisina aikoina väki tarkoitti jotain ihan muuta. Jos joku tai jokin oli ”väekäs”, hänellä tai sillä oli erityislaatuisia voimia, joita oli mahdollista hyödyntää. Esimerkiksi naisen sukupuolielimellä uskottiin olevan erittäin vahvaa väkeä.
”Pennun saapumisen piti olla onnellinen tapahtuma. Perheemme ilo uudesta perheenjäsenestä kääntyi kuitenkin suruksi, kun pentu kuoli parvovirukseen vain kolmen päivän jälkeen uuteen kotiin saapumisestaan. Koira olikin peräisin pentutehtaasta.
Juttusarjassa tutustutaan yleisluontoisesti valkoisen luonnonnoituuden keinoihin tuoda maagisia elementtejä kotiin ja sisustukseen. Edellisessä osassa tuotiin luonnon voimia sisälle asuintiloihin. Nyt kudotaan kokonaisuuden verkkoa ja luodaan kotiin otolliset olosuhteet harmonian ja seesteisyyden laskeutumiselle.
Kotihaltijat ja tupatontut ovat usein ihmiselle näkymättömiä, mutta joka torpassa majailevia ja kujelevia olentoja. Niiden tärkeimpiä tehtäviä on huolehtia, ettei tuli karkaa pesästä ja että asukkaat käyttäytyvät hyvin. Jos tuvan ilmapiiri muuttuu liikaa, ilmassa on ankaruutta ja kyräilyä, silloin kotihaltijalta ja tupatontulta pitää ottaa luulot pois.
Voiko niukempi elämä tuoda enemmän iloa elämään? Toisaalta saamme ympäristöstä viestejä, jotka kannustavat meitä ostamaan onnemme. Mainoksissa matkojen tai tavaroiden hankkiminen aiheuttaa iloa. Toisaalta iloa, joka ei synny materiasta, voi nähdä vaikkapa katsomalla puistossa aikaansa viettäviä ja siitä nauttivia ihmisiä.
Juttusarjassa tutustutaan yleisluontoisesti valkoisen luonnonnoituuden keinoihin tuoda maagisia elementtejä kotiin ja sisustukseen. Ensimmäisessä osassa laitettiin kodin sisäänkäynti maagiseen kuntoon. Negatiivisilta energioilta suojatulta ulko-ovelta siirrytään nyt sisälle ja tuodaan asuintiloihin luonnonmagiaa.
Islamin mystiikka eli suufilaisuus on matka ulkoisesta havaitsemisesta ja elämisestä sisäiseen kokemiseen. Se on siirtymää kohti merkitystä, taivalta takaisin Jumalan luo. Suufilaisen mystiikan ytimessä on jatkuva hengellinen harjoitus: jokainen hengenveto on Jumalan ylistämistä. Mystikko on koko ajan laajenevassa ja syvenevässä rukouksen tilassa. Kokosimme yhteen viisi kiehtovaa seikkaa islamin mystiikasta.
Jos tykkää saunomisesta, se rentouttaa automaattisesti sekä fyysisesti että psyykkisesti. Sauna tuntuu aina hyvälle, oli siitä tietoinen tai ei. Tietoisella saunomisella saunahetki voi kuitenkin puhdistaa vieläkin syvemmin ja perinpohjaisemmin. Matkalla saatat löytää myös tien perimmäiseen itseseesi.
Ihmisten uhraaminen on kuulunut moniin muinaisiin kulttuureihin. Sitä ei ole tapahtunut ainoastaan Euroopan ulkopuolella, vaan täkäläisetkin kansat ovat sitä harjoittaneet. Nykyajasta käsin katsattonu sitä on vaikea ymmärtää, ja on tärkeää pitää mielessä että maailmankuva oli ennen vanhaan erilainen. Ihmisuhraamista harjoittaneet kansat olivat myös keskenään erilaisia, joten kyseessä on ennemminkin ihmiskunnan historiaan liittyvä ominaisuus kuin tiettyjen kansojen väkivaltainen oikku.
Mabonista starttaa virallisesti syksyn vuodenaika ja sadonkorjuu on päättymäisillään. Pellot alkavat olla tyhjäksi kynittyjä ja niiden antimet on varastoitu talvea varten. Perunoita nostetaan kellareihin ja puutarhassa saatetaan jo mittailla hallan vaaraa. Metsä on antanut marjansa ja siirtynyt sienikauteen. On monivärisen ja kiitollisen juhlan aika.
Vesi ei ole pelkästään välttämätön keholle tai pelkkä juoma, vaan myös monenlaisen parannuksen lähde. Kauta aikain ihmiset ovat puhdistautuneet parantavissa lähteissä, tehneet rituaalikylpyjä, vierailleet pyhien vesien äärellä ja juoneet parantavia vesiä.
Mänty on kautta aikain palvellut meitä ihmisiä mitä moninaisimmin tavoin. Mäntyä on käytetty laivanrakennuksessa ja muuna rakennuspuuna, siitä on veistetty pirttejä valaisevia päreitä, lastuista ja juurista on punottu koreja. Männyllä on kuitenkin ollut myös myyttisiä merkityksiä ja onpa sen oksilla soitettu kirkonkellojakin.
Juttusarjassa tutustutaan yleisluontoisesti valkoisen noituuden keinoihin tuoda maagisia elementtejä kotiin ja sisustukseen. Ensimmäisessä osassa luonnonnoitamme paljastaa vinkkejä kodin sisäänkäynnin ja ikkunoiden suojaamiseksi negatiivisilta energioilta ja muilta ei-toivotuilta vierailta.
Monilla alkuperäiskansoilla on ollut tapana ylläpitää eräänlaisia ruokametsiä. Käytännössä se tarkoittaa metsässä viljelemistä peltoviljelyn sijaan. Monipuolisista ruokametsistä voisi olla apua myös nykytilanteessa. Ne ovat kestäviä ja saattaisivat luomuruokaa entistä useampien ihmisten saataville.
Lughnasa on kelttiläisestä perinteestä juontuvista sadonkorjuujuhlista ensimmäinen. Suomessakin ensimmäiset marjat alkavat olla kypsiä ja myös puutarhat notkuvat jo herkkujaan. Yksinkertaisimmillaan luontoihminen voi viettää Lughnasaa vaikkapa mustikkamättäällä heinänkorsi suupielessä, kiittää luontoa upeasta kesästä ja mietiskellä jo tulevan syksyn väritystä omassa elämässä. Samaan aikaan ajoittuu myös suomalaiseen muinaisuskoon kuuluva Olavin päivä.
Saivo on monimuotoinen ilmiö, joka on liittynyt useilla eri tavoilla saamelaisten henkiseen maailmaan. Kaksipohjaiset saivojärvet sekä pyhät Saivo-tunturit olivat tärkeä osa muinaisten saamelaisten elämää ja heidän maailmankuvaansa. Saamelaiset ovat kautta aikain eläneet luonnon keskellä, luonnossa ja luonnosta, joten luonnonpaikat ovat aina olleet heille erityisen arvokkaita. Mutta mitä ihmettä tarkoittaa salaperäinen ”saivo” ja miten se näyttäytyi saamelaisessa maailmankuvassa?
Pitkittynyt stressi kiihdyttää solujen vanhenemista ja alentaa elinikää. Luonnossa kulkeminen tai pelkkä oleminen taas laskee stressitasoja tehokkaasti. ”Luonnolla lääkitseminen” ei välttämättä korvaa muita lääkkeitä, mutta parantaa toimintakykyä, tuo sisäistä rauhaa, sopusointua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Luonto parantaa -juttusarjan osa 4: Raikkaan ilman elvyttävä voima.
Saamelaisen noaidin (= noita, lapinnoita, tietäjä, shamaani) rumpu oli sekä mystinen että maaginen väline, jolla ei suinkaan rummuteltu vain lämpimikseen joikaamisen ohessa. Noitarummun taidokkaat ja salaperäiset kuviot sekä edustivat saamelaista maailmankuvaa, että antoivat kysymyksiin vastauksia ja ongelmiin ratkaisuja.
Pitkittynyt stressi kiihdyttää solujen vanhenemista ja alentaa elinikää. Luonnossa kulkeminen tai pelkkä oleminen taas laskee stressitasoja tehokkaasti. ”Luonnolla lääkitseminen” ei välttämättä korvaa muita lääkkeitä, mutta parantaa toimintakykyä, tuo sisäistä rauhaa, sopusointua ja luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Luonto parantaa -juttusarjan osa 3: Luonnonvesien taika
Monissa luonnonuskonnoissa vietetään vielä tänäkin päivänä kahdeksaa vuotuisjuhlaa (tai ”sapattia”), jotka juontavat juurensa muinaisesta kelttiläisestä perinteestä. Vuodenpyörä tai vuodenkierto seuraa näitä taitekohtia, seisauksia, tasauksia ja vuodenaikojen vaihtumista. Juhannuksen tienoilla ilakoidaan keskikesän juhlaa Lithaa, eli kesäpäivänseisausta 21.6. Jutun extrana myös 10 erilaista tapaa viettää keskikesää!
Sivu 2 / 9

info(at)kuudesaisti.net  |  juttuvinkit ja toimitukselliset asiat: toimitus(at)kuudesaisti.net  |  
Ilmoitusmyynti: mediamyynti(at)kuudesaisti.net